29 juli en 30 juli. De dagen in Valdez. - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Dirja Masmeijer - WaarBenJij.nu 29 juli en 30 juli. De dagen in Valdez. - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Dirja Masmeijer - WaarBenJij.nu

29 juli en 30 juli. De dagen in Valdez.

Door: Dirja

Blijf op de hoogte en volg Dirja

31 Juli 2014 | Verenigde Staten, Valdez

Dag 1
Op weg naar Valdez, een havenstad in Alaska. Dat wordt lekker vis eten! Onderweg stoppen we op mooie plekken, waaronder een gletsjer waar hele mooie en leuke foto's zijn gemaakt. Gelukkig is de zalmtrek begonnen dus onderweg werden we blij gemaakt met zeearenden en springende zalmen uit het water. Het krioelt er van. De zeehonden kwamen ons ook nog even begroeten langs de kant van de weg. In Valdez aangekomen boeken we de sea wildlife en Glacier cruise. 9 uur lang op de boot om walvissen te spotten en van de mooie fjorden te kunnen genieten. Om 20.00 uur gingen we in de haven lekker wat eten. En wat een gigantische porties kregen we weer!! Pfff, morgen maar een ander restaurant uitproberen.

Dag 2 in Valdez.

Om 9.30 uur begon de cruise. Op zoek naar walvissen! Het zonnetje scheen en dat was best bijzonder. De afgelopen tijd had het alleen maar geregend dus wij boften maar weer! Wat een prachtige tour was het. Wel 6 Bultruggen gespot. Twee grote die samen aan het zwemmen waren en een hele tijd boven bleven voordat ze diep gingen. Tussen de ijsschotsen en om de beurt lieten ze de grote staart zien bij de diepe duik. Wat blijft dat toch prachtig! Ook een mama met een kleintje waren er lekker aan het rond zwemmen. In de verte zag ik nog een staart onder gaan maar die kwam voorlopig niet meer boven. Als klap op de vuurpijl waren er twee Bultruggen aan het spelen en 1 daarvan sprong uit het water. Dit was wel ff een wauw moment!
Helaas geen foto ervan omdat dit veel te snel ging en wat verder weg was.
Ook werden we blij gemaakt met zeehonden en luidruchtige zeeleeuwen. De grootste zeeleeuw lag heerlijk te zonnen op een grote steen waar nog genoeg ruimte was. Maar niemand mocht daarbij. Met zijn gebrul liet hij duidelijk horen dat het zijn plek was.
Ook het uitzicht op de gletsjer was fantastisch. We keken tegen de rand van de gletsjer aan die op zijn hoogst 500 meter is. Het schuiven en kraken van de gletsjer kon je goed horen. Het leek wel of er vuurwerk werd afgeschoten.
Een geslaagde dag dus weer!!! In het restaurant heb ik mezelf getrakteerd op een visschotel met heilbot, gamba's, zalm en coquilles. Dit was een perfecte afsluiter van een zeer geslaagde dag!

• 01 Augustus 2014 - 17:54

Yvonne:

Wat een mooie en afwisselende reis Dirja! Geniet er nog van, wij vertrekken vandaag weer uit het prachtige Canada, we spreken snel wat af na onze vakanties. X